Książka Dopasowana Jak But: Przewodnik po Wyborze Lektur do Wieku Dziecka
Opublikowano: 16 czerwca 2024

Wybór odpowiedniej książki to klucz do czytelniczego sukcesu. Zbyt trudna zniechęci, a zbyt prosta znudzi. Jak nawigować w morzu literatury dziecięcej? Kieruj się etapem rozwoju swojego dziecka.
Wiek 0-1: Świat Zmysłów i Kontrastów
Niemowlę poznaje świat wszystkimi zmysłami. Najlepsze będą dla niego książeczki:
- Kontrastowe: Proste, czarno-białe wzory stymulują rozwijający się wzrok.
- Sensoryczne: Z różnymi fakturami do dotykania, szeleszczącymi elementami i bezpiecznymi lusterkami.
- Wytrzymałe: Z grubego kartonu, materiału lub pianki, odporne na gryzienie i ślinienie.
Wiek 1-2: Proste Historie i Dużo Dźwięków
Roczniak zaczyna rozumieć proste zależności i uwielbia powtarzalność. Szukaj książek:
- Z krótkimi, rytmicznymi wierszykami i prostymi historyjkami o codziennych czynnościach (mycie, jedzenie, spacer).
- Z wyrazami dźwiękonaśladowczymi (onomatopejami), które zachęcają do powtarzania.
- Z ruchomymi elementami: Okienka do otwierania, przesuwane obrazki, które ćwiczą małą motorykę.
Wiek 3-5: Fabuła, Emocje i Interakcja
Przedszkolak to już świadomy odbiorca z własnymi zainteresowaniami. Potrafi śledzić bardziej złożoną fabułę i identyfikować się z bohaterami.
- Opowieści z morałem: Historie o przyjaźni, dzieleniu się, radzeniu sobie ze złością czy strachem.
- Książki edukacyjne: Wprowadzające w świat liter, cyfr, kolorów czy przyrody w przystępnej, fabularnej formie.
- Książki interaktywne: Angażujące dziecko w rozwiązywanie zadań, podejmowanie decyzji i aktywne uczestnictwo w historii.
Uniwersalna przygoda dla przedszkolaka
"Przygody Cyferiusza" zostały zaprojektowane z myślą właśnie o tej grupie wiekowej (3-5 lat). Fabuła jest na tyle wciągająca, by utrzymać uwagę przedszkolaka, a zadania związane z nauką liczenia są idealnie dopasowane do jego możliwości poznawczych. Dodatkowy wymiar w postaci aplikacji AR sprawia, że książka rośnie razem z dzieckiem – młodsze będzie fascynować się ożywającymi postaciami, a starsze z zapałem rozwiązywać interaktywne zagadki, utrwalając wiedzę.